האם יכולה להתרחש הפיכה צבאית בישראל?

פורום פרופיל חדש פורומים בין מיליטריזם לפמיניזם האם יכולה להתרחש הפיכה צבאית בישראל?

מוצגות 7 תגובות – 1 עד 7 (מתוך 7 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #106041 הגב
    Anonymous
    חבר

    שאלה לי לאנשי הפורום:
    האם לדעתכם יכולה להתרחש הפיכה צבאית בישראל? האם אנחנו מתקרבים ליום שבו הצבא עלול לתפוס את השלטון בכוח נשקו?
    מה התנאים שיכולים לגרום לכך? הסכם שלום בניגוד לדעתו של הצבא? השתלטות הכיפות הסרוגות על עמדות בכירות בצבא? מחאת המילואימניקים?

    שאלה אינטלקטואלית לשחק בה.

    #161823 הגב
    Jack_Flash
    חבר

    נהה, אתה הזוי. LOL

    #161824 הגב
    Anonymous
    חבר
    quote אורח:

    שאלה לי לאנשי הפורום:
    האם לדעתכם יכולה להתרחש הפיכה צבאית בישראל? האם אנחנו מתקרבים ליום שבו הצבא עלול לתפוס את השלטון בכוח נשקו?
    מה התנאים שיכולים לגרום לכך? הסכם שלום בניגוד לדעתו של הצבא? השתלטות הכיפות הסרוגות על עמדות בכירות בצבא? מחאת המילואימניקים?

    שאלה אינטלקטואלית לשחק בה.

    חבוב, הצבא בשלטון כבר מזמן. הוא לא צריך לעשות הפיכה.

    #161877 הגב
    Anonymous
    חבר

    השלטון בישראל משלב גנרלים איך שהם מסיימים את הקריירה בצבא

    אז למה שישנו את המצב בהפיכה?

    אם כבר ההפיכה צריכה לבוא מאזרחים שנמאס להם מהחלטורות שיש בשלטון

    #161891 הגב

    קראתי בספר היסטוריה שבן גוריון שהיה ער למעמד החזק של הפלמח הגיע למסקנה שהדרך להימנע מעימות ישיר בין צמרת המדינה לצמרת הצבא היא לתת לצבא חופש פעולה מדיני מסוים. אותו בן גוריון שהיה נחוש שיהיה רק צבא אחד כפוף לממשלה במקביל גם שחרר את הרסן ואפשר לראשי הצבא לפעול כראות עיניהם גם בעניינים עם השלכות פוליטיות ומדיניות משמעותיות. אנחנו רואים את זה מאז ועד היום, איך הרבה פעמים הצבא מחליט או במקום או בניגוד לדרג המדיני. למשל תחילת האינתיפדה השניה (ראה ערך "מיליון קליעים באוקטובר") או הסירוב המתמשך של הצבא להיכנס לשטחי עזה (עד לאחרונה).

    #161896 הגב
    Anonymous
    חבר

    כמה חידודים והערות:

    1. ראשית, מישהו כאן ביטל את שאלתי בטענה שהיא הזוייה, אבל לאורך ההיסטוריה התרחשו אירועים אשר איש לא העלה על דעתו ואשר נתפסו לפני כן "כהזויים" ובלתי מציאותיים.

    2. דווקא משום שהאליטה הצבאית משולבת בזו הפוליטית והכלכלית, דווקא משום שהצבא חולש על עמדות השלטון, דווקא משום הצבא מתנהג כמו "צבא שיש לו מדינה" – ביום שבו המערכת הפוליטית תנסה לרסן את הצבא או לפעול בניגוד לדעתו בעקבות לחץ ציבורי מסיבי, הצבא עלול להרגיש מאוים וחרד למעמדו עד כדי כך שיאלץ לבצע סוג מסוים של הפיכה כדי להחזיר לידו את כוחו.
    בניגוד לדימוי הציבורי של הפוליטיקאים החזקים, הפוליטקאים שלנו כיום הם אנשים חלשים ואומללים שנשלטים בידי הפקידות הציבורית. הכלכלה נשלטת על ידי משרד האוצר אשר מייצג את ההון ואילו הצבא (ומערכת הביטחון בכלל) קובע לנו את העמדות המדיניות והבטחוניות ( "מיליון קליעים באוקטובר" היא רק דוגמא אחת מיני רבות).

    3. הצבא לא צריך מלחמה גדולה כדי להישאר רלוונטי וחזק, מספיק לו המצב הנוכחי של "לחימה מוגבלת" ויצירת תחושה של "מצב חירום" או "חשש מתמיד להתלקחות מלחמה" כדי להישאר רלוונטי ומנופח בתקציבים. למעשה, לא מן הנמנע כי הסוגיה האיראנית לא טופלה ברצינות עד היום בדיוק מאותן סיבות.
    אך האם ביום שבו הדרג הפוליטי יעיז לעשות צעדים אמיצים בכדי לשנות את הסטטוס קוו הנוכחי, הצבא עלול לחוש מאוים ולשבור את הכלים?

    4. תחילת התפרקותה של האידיליה בין הצבא והמערכת האזרחית ציבורית, הפוליטית והכלכלית:
    א. קיומו של ארגון כמו פרופיל חדש (ובכלל תופעת ההתשתמטות) הוא רק תסמין לדעתי לכך שהשיח החברתי (דווקא בניגוד לטענות פרופיל חדש) הולך ונעשה "אזרחי" יותר ויותר. הנה עוד פרה קדושה נשחטת ולצבא אין מושג איך לאכול את זה (הפנייה למזוז מעידה דווקא על חולשה ובלבול בצבא מאשר על עוצמה ארגונית).
    ב. רק לאחרונה ראינו איך בפעם הראשונה משרד האוצר ביקש לשים את ידו גם על תקציבים של מערכת הביטחון, דבר שהוא לא היה מעז לעשות בעבר. לפתע, ההסכמה שבשתיקה בין משרד האוצר למשרד הביטחון הופרה.

    5. ולאור הדברים הנ"ל, האם אין סכנה שביטול חובת הגיוס יחמיר את הבעיה ויסיר מעל הצבא את האחריות שלו כלפי הציבור? (כלומר, אני טוען שביטול גיוס חובה בניגוד לדעה הרווחת, עלול דווקא לחזק את הצבא כיוון שהוא יסיר ממנו את מכשול של "אחריות ציבורית" שיש לו כצבא העם.

    #161901 הגב

    4א. ככל שאני יודע, ההערכה הרווחת בפרופיל חדש מדברת על זה שיש מגמה מסוימת של התאזרחות בחברה הישראלית (למשל, הנאום של רלה בפאנל באוניברסיטה שבוע שעבר). מאיפה אתה שואב את המסקנה ההפוכה? הטענה היא שהשיח הציבורי עדיין רווי במיליטריזם, זה לא אומר שהמיליטריזם מתגבר. עד כמה שבכלל אפשר לדבר באופן כל כך גורף על מגמות בשיח הציבורי.
    4ב. הויכוחים האלה הם ממש אוטומטיים וכל שנה מנהלים אותם, כבר די הרבה שנים. האוצר מדליף נתונים על סעיפים מנקרי עיניים בתקציב הבטחון, הצבא מדליף על האיום הקיומי התורן, ובמשתמע שאסור לגעת בתקציב שלהם. בסוף רוהמ מחליט אם לשנות ובכמה. אני יכול להעיד שעוד בתקופת שרון היה מתנהל הקרקס הזה, ולי יש זיכרון ממש גרוע. כל זה לא אומר שאין ערעור במעמד הצבא. לדעתי ההבדל הוא רק בפומביות שבה מנהלים את הויכוח, שגם זה צעד קדימה, אבל כל עוד שום דבר לא משתנה זה לא נחשב ממש תנועה.

    לשאלתך, הפיכה צבאית זה בכלל לא צעד מופרך. במיוחד בקצב ההשתלטות הנוכחי של הכיפות סרוגות עליו. השאלה המעניינת היא באיזה נסיבה לדעתך משהו כזה יכול לקרות. הקמת מדינה פלסטינית? ביטול נקודות הספורט לאנשי קבע? הופעה של דנה בכותל?

    אני לא מבין איפה גיוס חובה או לא גיוס חובה נכנס בכל זה.

מוצגות 7 תגובות – 1 עד 7 (מתוך 7 סה״כ)
מענה ל־האם יכולה להתרחש הפיכה צבאית בישראל?
פרטים:




אנחנו זקוקות לתרומתך!

באמצעות:

או העברה בנקאית:

פרופיל חדש
בנק הפועלים (קוד 12)
סניף ראשי רמת השרון (קוד 630)
חשבון מספר 421120
IBAN IL210126300000000421120

פרופיל-חדש-לוגו